Columns openbare ruimte

Okt 2016. Eind oktober start er weer een nieuwe reeks columns over de openbare ruimte van Breda in BredaVandaag.nl. Goede zaken en dingen die beter kunnen passeren de revue. Maar alleen vanuit de gedachte dat een mooie stad alleen maar mooier kan worden en dat iedere burger het verdient in een gezonde omgeving te wonen en werken. En natuurlijk met een link naar omgevingspsychologie!
Stacks Image 31

Droom Breda!

Stacks Image 23
Okt. 2016. Om burgers te betrekken bij stad en stedelijke inrichting heeft Breda het project 'Droom Breda' enige tijd geleden gestart. In dit project kunnen bewoners en bezoekers van de stad via een website van het stadslab Breda ideeën indienen om lege of slecht benutte plekken of gebouwen van de stad een tijdelijke zinvolle bestemming te geven. Een braak terrein, een eenzame grasstrook, een stadsakker vol met onkruid, het kan allemaal onderwerp van inzending zijn. Haalbare inzendingen maken kans om feitelijk te worden uitgevoerd.

Een mooi project dat iedereen de kans geeft mee te denken over de inrichting van de stad. Iets bedenken is niet zo simpel ls het lijkt, maar tegen het einde van de inleverperiode (15 oktober 2016) zijn er een aantal mooie plannen op de site van DroomBreda te bewonderen. En dat is een knap en bemoedigend resultaat.

Het betrekken van burgers bij hun omgeving is gewoonweg geen simpele klus. Die betrokkenheid is mede afhankelijk van factoren als vertrouwen in de politiek en ambtenaren, het belang dat wordt gehecht aan maatschappelijk deelname, sociale omstandigheden en persoonlijke factoren zoals creatief inzicht en motivatie tot het bijdragen aan verandering. Ook de mate waarin iemand denkt als individu invloed uit kunnen oefenen op bestuur en beleid is een factor. Er kan dus van alles het succes van een project in de weg staan.

De intentie van het project is - ongeacht het resultaat - uitstekend. Betrokkenheid en burgerparticipatie in de stedelijk omgeving zijn belangrijk voor het succes van die omgeving zelf. Het project laat ook zien dat de stap van meningsvorming naar participatie bij inrichting van de stad geen vanzelfsprekende is, maar dat de juiste toon en middelen tot fantasierijke en zinvolle ideeën kunnen leiden.

San Sebastian Boulevards

Stacks Image 13
Aug. 2016. Stadsdelen direct aan de zee oefenen aantrekkingskracht uit op zowel bewoners als bezoekers van de stad. De lange boulevards langs de stranden is een de meest geliefde plaatsen om te flaneren in San Sebastian. Op een drukke dag wandelen duizenden menende boulevards op en neer, terwijl duizenden anderen de stranden bezetten.

Boulevards voorzien in de bijzondere behoefte van mensen om van de zee te genieten, het liefst in gezelschap. De boulevards bieden daarnaast plek aan talloze andere activiteiten, zoals sport, dansen, chillen op een terras, spelen of zomaar uitkijken over zee en strand. Een verademing op onder meer de boulevards van San Sebastian is het gebrek aan toeristische elementen, zoals souvenirshops of junkfoodstalletjes. Hierdoor behouden de boulevards hun authentieke en aantrekkelijke karakter. De toevoeging van groen in de vorm van bomen en struiken met bankjes geeft op een aantal plaatsen de impressie van kleine parkjes.

Rivier-transformatie

Stacks Image 27
Juni 2016. Wat maakt veel Spaanse steden aantrekkelijk? Misschien dat het de Spaanse zon is. Valencia is bijzonder door zijn moderne architectuur, het enorme park in een drooggelegde rivierbedding en door de oude stad. En wat opvalt: Spaanse steden worden nadrukkelijk buiten beleefd en geleefd door de inwoners. De stad als 'natuurlijke omgeving'.
Stacks Image 50
Okt. 2014. Hongkong is een metropool van miljoenen inwoners. De laatste jaren is de invloed van China sterker aan het worden, maar dat doet niets af aan de westerse sfeer in de stad. Naast een stadsdeel als Soho zijn er echter ook delen waarin je je het meest in China waant, zoals de buurt van de bloemenmarkt en de vogeltjesmarkt.

Deze herfst in 2014 maakte ik een reis naar Hongkong (tijdens de 'paraplu-revolutie'). Niet alleen om met beeldmateriaal thuis te komen, maar ook om een metropool te observeren waarin de mix van oost en west niet alleen een bijzondere balans heeft bereikt. Naast bijzondere architectuur valt in Hongkong te genieten van het beste (en soms ook het slechtste) wat west en oost te bieden hebben.

Opvallend voor zo'n grote stad is de grote  'walkability', mede dankzij hoge wandelpromenades door de stad over wegen en dwars door kantoorgebouwen. Grote parken bieden de bevolking de mogelijkheid om tot rust te komen en de drukke straten even te ontvluchten. Fietsverkeer is er echter zo goed als onmogelijk, tenzij je je leven wilt wagen in het drukke verkeer, waarin overigens zeer weinig ongelukken gebeuren.

Echter, wie minder goed ter been is heeft er op sommige plaatsen een flinke kluif aan om zich door de stadsjungle te begeven. Ook dat is Hongkong.